Syarikat barangan kemas Lubnan tuntut samannya yang bernilai RM67.46 juta, Rosmah Mansor mohon supaya Global Royalty Trading SAL mendepositkan AS$1 juta (RM4.58 juta) sebagai jaminan



Syarikat barangan kemas Lubnan tuntut samannya yang bernilai RM67.46 juta, Rosmah Mansor mohon supaya Global Royalty Trading SAL mendepositkan AS$1 juta (RM4.58 juta) sebagai jaminan

Mahkamah sivil menetapkan 28 Nov ini untuk mendengar permohonan Rosmah Mansor supaya Global Royalty Trading SAL mendepositkan AS$1 juta (RM4.58 juta) sebagai jaminan kos sekiranya syarikat barangan kemas Lubnan itu gagal dalam tuntutan samannya yang bernilai RM67.46 juta.


Peguam Rajivan Nambiar yang mewakili isteri bekas perdana menteri Najib Razak yang sedang dipenjarakan berkata, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan tarikh perbicaraan itu semasa pengurusan kes awal hari ini.


“(Mahkamah telah) menetapkan untuk mendengar permohonan Datin Seri (Rosmah) untuk jaminan kos pada 28 Nov sebelum (hakim) Ong Chee Kwan,” kata peguam itu kepada Malaysiakini.


Rajivan menambah bahawa mahkamah sivil juga menetapkan 26 Oktober untuk pengurusan kes permohonan Global Royalty bagi penghakiman ringkas (keputusan mahkamah terhadap Rosmah tanpa melalui perbicaraan penuh).



Perintah jaminan kos melindungi pihak - seperti defendan Rosmah - daripada risiko bahawa sekiranya mereka menang dalam perbicaraan dan diberikan kos, tetapi tidak dapat menguatkuasakan perintah kos terhadap pihak lain (yang kalah).


Dalam permohonan jaminannya untuk kos, Rosmah berhujah bahawa terdapat keperluan untuk Global Royalty mendepositkan AS$1 juta dengan mahkamah sivil Malaysia kerana syarikat itu diperbadankan di Lubnan, yang berada di luar bidang kuasa kehakiman negara ini.


Pada April lalu, Global Royalty memfailkan semula tindakan sivil RM67.46 juta terhadap Rosmah berhubung dakwaan bahawa barang kemas itu dihantar kepada defendan untuk tujuan pameran.


Firma tersebut pernah memfailkan saman untuk 44 barang kemas bernilai AS$14.79 juta atau hampir RM60 juta pada tahun 2019. Walau bagaimanapun, saman itu kemudian ditarik semula.



Dalam saman asalnya, Global Royalty mendakwa pada 10 Feb 2018, firma itu menghantar 44 barang kemas, termasuk rantai berlian, anting-anting, cincin, gelang dan tiara, masing-masing bernilai antara AS$124,000 (RM519,183) dan AS$925,000 (RM3. 8 juta) kepada defendan, yang diserahkan sendiri melalui dua ejennya.


Tindakan sivil sekarang hanya membabitkan 43 barangan kemas, kerana pihak berkuasa Malaysia telah memulangkan salah satu barang kemas berkenaan kepada Global Royalty Trading.


Pada pertengahan 2018 selepas pilihan raya umum ke-14, polis menyerbu kondominium Pavilion di Kuala Lumpur, tempat kediaman Najib dan Rosmah ketika itu dan merampas beberapa barang termasuk barangan kemas daripada firma Lubnan itu.


Firma guaman David Gurupatham & Koay bertindak untuk Global Royalty.


@liputan_7

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!