Gadis penghafal 30 Juz Al Quran meninggal dunia ketika belajar di Kairo,Mesir. Innalillahiwainnailaihirrojiun


Gadis penghafal 30 Juz Al Quran meninggal dunia ketika belajar di Kairo,Mesir. Innalillahiwainnailaihirrojiun


Penuntut pengajian di Kairo,Mesir Septia Ulfa Lestari(22 tahun) yang merupakan seorang hafizah Al Quran meninggal dunia. 

Almarhumah adalah Mahasiswi di Fakulti Ushuluddin Universitas Al-Azhar, Kairo,Mesir tahun ke-3 (semester VI). Yang berasal dari Acheh telah berjaya menghafal Al Quran sejak 2019. 

Pihak pemerintah berusaha untuk membawa pulang jenazah almarhumah pulang ke kampung untuk dikebumikan. 

Sahabat beliau ada menyatakan bahawa beliau memang sudah mempunyai sejarah penyakit. Sejak kebelakangan ini arwah terlalu sibuk dengan persediaan untuk hadapi ujian sehingga jadual makannya tidak teratur. 

Tambahan pula ujian yang beliau hadapi adalah pada musim panas. Memandangkan kondisi fizikalnya yang lemah memberikan lebih banyak tekanan kepadanya.

Beberapa hari selepas itu beliau sembuh dari penyakitnya sebelum penyakitnya kembali menyerang sehingga meninggal dunia. Kisah duka itu memberi impak yang besar kepada sahabat, guru-guru, keluarga dan orang-orang yang mengenali beliau yang bersifat lemah lembut dan sangat beradab.

Almarhumah berjaya menghafal 30 juz Al Quran sejak tahun 2019 selain menguasai Bahasa Arab dan English. Semoga roh alnarhumah Septia Ulfa Lestari dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. 

Innalillahiwainnailaihirrojiun, Al Fatihah buat almarhumah.

@liputan_7

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!