Tiada Pendakwaan Jenayah Terhadap 4 Anggota Polis Berpesta Di Balai...



Tiada pendakwaan jenayah terhadap 4 Anggota Polis Yang Ditangkap Berpesta Di Balai, Mereka Dikenakan Tindakan Tatatertib, Kompaun



SHAH ALAM - Ketua balai berpangkat sub inspektor dan tiga anggotanya yang ditangkap ketika berpesta di dalam sebuah balai polis di daerah Kajang pada 20 Julai lalu dikenakan tindakan tatatertib.


Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman, Datuk Azri Ahmad berkata, Timbalan Pendakwa Raya memutuskan untuk tidak membuat pertuduhan jenayah berikutan ujian air kencing kali kedua terhadap anggota dan pegawai terlibat didapati negatif dadah.


“Saya dimaklumkan bahawa ujian air kencing kali kedua yang dijalankan untuk pengesahan pakar patologi didapati pegawai terbabit negatif penyalahgunaan dadah," katanya.


Azri berkata, siasatan berhubung tatatertib terhadap keempat-empat anggota berkenaan masih berjalan di bawah Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.


“Kesemua mereka telah diarahkan mengemukakan surat representasi kepada semua pertuduhan berhubung kesalahan mereka sebelum keputusan lanjut dibuat ke atas mereka.


“Mereka juga telah dikenakan kompaun kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Covid-19,” jelas beliau.


Sinar Harian pada 28 Julai lalu melaporkan, siasatan akan dijalankan terhadap kesalahan penggunaan dadah dan pelanggaran SOP Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), manakala pihak JIPS menjalankan siasatan selari dengan tatatertib.


Ketua balai berkenaan dan tiga anggota polis berpangkat koperal dan koperal sokongan, serta empat wanita orang awam ditahan dalam sebuah bilik khas di tingkat dua balai polis berkenaan.


Dalam serbuan yang dijalankan JIPS Bukit Aman itu, sebahagian daripada mereka dipercayai sedang berhibur dengan minuman keras serta meminum air ketum.



@liputan_7

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!