VIDEO - Lelaki mengamuk, tikam 6 orang dalam pasar raya maut ditembak polis


Lelaki mengamuk, tikam 6 orang dalam pasar raya maut ditembak polis


Polis di New Zealand mengatakan bahawa mereka begitu prihatin terhadap ancaman yang ditimbulkan oleh seorang "pelampau ganas" sehingga mereka mengikutinya dalam perjalanan rutin ke pasar raya di Auckland, kota terbesar di negara itu. 


Ketika dia melancarkan serangan menikam, pihak berkuasa mengatakan, mereka menembak dan membunuh lelaki itu dalam 60 saat - tetapi tidak sebelum dia mencederakan enam orang.


Dia mengatakan dia adalah warga negara Sri Lanka yang datang ke Selandia Baru pada tahun 2011 dan selalu dipantau sejak 2016 sebagai "ancaman keselamatan yang diketahui." 



Ardern tidak mendedahkan identiti lelaki itu tetapi menambah bahawa dia telah diberi maklumat secara peribadi tentangnya sebelumnya.



Tidak ada alasan hukum untuk dia ditahan, katanya. "Ini adalah serangan ganas, tidak masuk akal, dan saya sangat menyesal terjadi," katanya.



Tiga daripada mereka yang ditikam cedera parah, tambah Ardern.



Serangan itu berlaku pada awal pagi waktu tempatan Jumaat - kira-kira pukul 10:40 malam ET Khamis - di pasar raya Countdown di Auckland, di pulau utara New Zealand. Pesuruhjaya Polis Andrew Coster mengatakan bahawa individu tersebut "di bawah pengawasan berat" kerana kebimbangan mengenai ideologinya. 



Pasukan pengawasan dan taktikal telah mengejar lelaki itu dari rumahnya di pinggiran Auckland Glen Eden ke pasar raya, tambahnya. “Dia memasuki kedai, seperti yang pernah dilakukannya sebelumnya. 



Dia memperoleh pisau dari dalam toko, "kata Coster, sambil menambahkan bahawa pasukan pengawasan sedekat mungkin.


"Kepada semua orang yang berada di sana dan yang menyaksikan peristiwa mengerikan itu, saya tidak dapat membayangkan bagaimana perasaan mereka selepas itu," kata Ardern.



"Tetapi terima kasih telah datang membantu mereka yang memerlukan anda ketika mereka memerlukan anda." Auckland berada di bawah penutupan ketat kerana memerangi wabah coronavirus yang dipacu oleh varian delta. 



Sebilangan besar perniagaan ditutup dan orang umumnya hanya dibenarkan meninggalkan kediaman mereka untuk membeli bahan makanan, untuk keperluan perubatan, dan bersenam. 



New Zealand berjaga-jaga untuk serangan setelah seorang lelaki bersenjata supremasi kulit putih membunuh 51 orang di dua masjid di bandar Christchurch pada 15 Mac 2019 - mengenai serangan paling mematikan di negara itu. 





Pembunuhan besar-besaran itu mendorong pengetatan undang-undang senjata New Zealand yang ketara, dan Ardern sangat dipuji atas tanggapannya yang penuh belas kasihan.


Pada sidang media pada hari Jumaat, Adern menekankan bahawa lelaki itu sahaja, dan bukan seorang yang beriman, bertanggung jawab atas serangan itu. "Itu benci, salah. Ia dilakukan oleh individu, bukan kepercayaan," katanya. "Dia sendiri yang bertanggung jawab atas tindakan ini."

@liputan_7

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!



Join channel Telegram Liputan7 untuk update berita tanpa had!